Macronutriënten ratio – verhouding voedsel

De verhouding van vetten, koolhydraten en eiwitten wordt de macronutriënten ratio genoemd. Het is belangrijk dat je voeding uit een goede verhouding bestaat van deze voedingsstoffen.

Macronutriënten ratios

Ten eerste, het is belangrijk dat je voeding niet bestaat uit alleen maar vetten, koolhydraten of eiwitten. Het is dus belangrijk om hier een goede verhouding in te vinden. Het belangrijkste is dat iedere maaltijd zowel eiwitten als complexe koolhydraten bevat.

Dit is de basis van een goede maaltijd wanneer je vet wil gaan verbranden. Het is natuurlijk prima om fruit te eten, een eiwitshake te pakken of  vetvrije yoghurt te eten maar dit valt niet onder een hele maaltijd.

Eiwitten en complexe koolhydraten

Eiwitten en complexe koolhydraten in iedere maaltijd zijn belangrijk wanneer je wilt gaan afvallen. Doordat je lichaam geen eiwitten kan opslaan, dien je deze zelf iedere 3 uur te eten. Wanneer je dit niet doet, zal je lichaam spieren afbreken om de gewenste stoffen (aminozuren) te krijgen. Dit resulteert in een lagere metabolisme.

Door het eten van eiwitten zal de vertering van de koolhydraten vertragen, dit resulteert in een stabielere bloedsuikerspiegel en energie levels.

Om de eiwitten goed in je spieren te krijgen heb je insuline nodig, om deze reden dien je bij iedere maaltijd ook complexe koolhydraten te eten.

Verhouding vetten, koolhydraten en eiwitten

In welke verhouding dienen we onze vetten, koolhydraten en eiwitten dan binnen te krijgen? Het antwoord verschilt per persoon. Persoonlijk raad ik aan om te beginnen met een 20/30/50 verhouding.

Wanneer je dus 2500 kcal op een dag zou moeten eten. Zorg dan dat 1250 kcal uit koolhydraten bestaat, 750 kcal uit eiwitten en 500 kcal uit vetten.

1 gram koolhydraat of eiwit bestaat uit 4 kcal en 1 gram vet is 9 kcal. Bij bovenstaand voorbeeld komt dit dus uit op 312.5 gram koolhydraten, 187.5 gram eiwitten en 55.55 gram vetten per dag.

Het is dus belangrijk om deze ratio aan te houden en te zorgen dat iedere maaltijd zowel eiwitten als complexe koolhydraten bevat.

No Comments Yet.

leave a comment

CommentLuv badge