Is iedere calorie hetzelfde?

Niet iedere calorie is helemaal hetzelfde. Dan zou je de hele dag chocoladerepen kunnen eten en alsnog afvallen, zolang je maar minder kcal eet dan je op een dag zou verbranden. Helaas werkt het niet helemaal zo.

Verschillen in calorieën

Wil je graag afvallen dan zal je er toch voor moeten zorgen dat je meer verbrandt dan je binnenkrijgt. Zo werkt het ook, dit zal altijd de basis blijven tot afvallen. Helaas is niet zo dat je de hele dag maar chips kan eten en af zal vallen.

De meeste zullen dit wel begrijpen, echter is het vaak niet duidelijk waarom. Je zult dus minder calorieën binnen moeten krijgen. Maar ook  de verhouding van deze calorieën bestaande uit eiwitten, koolhydraten en vetten is van belang. Dit noemen we de macronutriënten ratio.

Daarnaast zijn andere eigenschappen ook belangrijk zoals het thermisch effect van het voedsel en het effect dat ze hebben op onze hormonen en bloedsuikerspiegel. Dit allen heeft invloed op je metabolisme en bepaald dus min of meer hoeveel je op een dag verbrandt.

Thermisch effect voeding

Het thermisch effect houdt in hoeveel energie er nodig is om de calorieën te verteren. Eiwitten hebben het hoogste thermisch effect, van bijna 30%. Wanneer je eiwitten eet 30% van de calorieen wordt al verbrandt bij het verteren en absorberen ervan.

Vet heeft het laagste thermisch effect van maar 3%. Dus bij het verteren en absorberen van vetten gaat maar 3% van de totale calorieën verloren. Waardoor dus meer calorieën overblijven die opgeslagen kunnen worden als vet.

Door het hoge thermisch effect van eiwitten krijgt je metabolisme een boost. Je lichaam heeft namelijk meer energie nodig om het te verteren en op te slaan. Door het hoge thermisch effect zijn eiwitten ideaal wanneer je wilt afvallen.

Natuurlijk wordt alles opgeslagen als vet als je er te veel van pakt, maar bij eiwitten heb je er het minste kans op.

Eiwit voeding

De calorieën uit eiwitten zouden minimaal 20% van je voeding in beslag moeten nemen. Goede bronnen van eiwitten zijn bijvoorbeeld vis, gevogelte zoals kip of kalkoen en eieren.

Het kan soms lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen, maar daar is een oplossing voor. Ik zelf gebruik dagelijks eiwitshakes bij mijn ontbijt. Zo begin je de dag gelijk goed!

Doordat ik regelmatig fitness heb ik extra eiwitten nodig, maar ‘s ochtends is het wel eens lastig om genoeg te eten. Vandaar dat ik een eiwitshake met oats (complexe koolhydraten) pak.

Daarnaast hebben ze tegenwoordig ook eiwitrepen, eiwit pannenkoeken en zelfs eiwitsoep. Je kan dit allemaal bestellen op internet. Deze zijn ideaal wanneer je wilt gaan afvallen. Ze zullen je ook zeker een vol gevoel geven waardoor je minder zal eten.

Afvallen met eiwitshakes

No Comments Yet.

leave a comment

CommentLuv badge