Lichaamstype bepalen

Wil jij je lichaamstype bepalen? Alle mensen zijn gelijk wordt wel eens beweerd. Niks is minder waar. Ieder mens is uniek en daarom ook anders. Daarom zal de ene topresultaten behalen met een bepaalde training en iemand anders merkt er weer niks van. Er zijn verschillende lichaamstypen, tot welke behoor jij?

Lichaamstype bepalen

Ook als je wilt afvallen is het handig om te weten tot welke lichaamstype jij behoort. Aan de hand daarvan kan je bepalen wat je het beste kan doen met voeding en training. Daarnaast zal je geduld moeten hebben en langzaam naar je doel werken.

Door het verschil in lichaamstype worden mensen ook vaak erg gefrustreerd. Waarom kan hij hele dag dooreten zonder dik te worden? Hij sport zelfs nooit! Eerlijk voelt het niet, maar toch zal je het moeten doen met wat je in je hebt. Het is niet zo dat je daardoor je doel niet zult behalen.

Er is wel een gemiddelde maar het loopt erg wijd. Ongeveer 20% hebben de ‘gave’ om slank te blijven wat ze ook doen en daar tegenover zijn er ook 20% vd mensen die weer heel snel aankomen. Vervelend als je dat niet wilt. Behoor je tot deze 20% zal je iets meer geduld moeten hebben en waarschijnlijk iets harder moeten werken maar iedereen kan zijn doel behalen. Maar inderdaad, sommige hebben aanleg tot dik worden en andere hebben aanleg tot spieren ontwikkelen of vet verbranden. Maar we kunnen het allemaal.

Verschillende lichaamstype

Er zijn dus verschillende lichaamstypen, let hierbij op dat je je niet direct in een hokje plaatst, bijna niemand heeft één lichaamstype, vaak ben je een combinatie van deze drie. Waarbij je dus meer van de ene hebt dan het ander.

Ectomorph
Behoor je tot de ectomorph als lichaamstype dan zal je al wel slank zijn, je hebt geen problemen om af te vallen. Daarnaast heb je wel heel veel moeite om aan te komen. Het duurt ook langer om spieren op te bouwen. Enkele eigenschappen:

 

  • Lang en slank
  • Dunne botten
  • Lage vetpercentage
  • Hoge metabolisme
  • Lastig spieren opbouwen
  • Makkelijk vet verbranden
  • Lastig in slaap te komen

 

Mesomorph
Diegene met het lichaamstype mesomorph hebben de ‘gift’. Zij kunnen makkelijk spieren opbouwen, vet verbranden. Hebben een hoge metabolisme. Voor hen maakt het niet heel veel uit wat ze doen, alles lijkt gewoon te werken altijd.

 

  • Brede, vierkante schouders
  • Grote uitstekende borst
  • Van nature slank, gespierd en sterk
  • Hoge metabolisme
  • Makkelijk in opbouwen kracht en spieren
  • Makkelijk in verliezen van vet

Endomorph
Diegene die snel en makkelijk aankomen zijn diegene met de endomorph lichaamstype.

 

  • Van nature hoge vetpercentage
  • Vaak grote, lange botten
  • Ronde vormen
  • Vaak van nature sterk
  • Vaak worden te veel calorieën gelijk als vet opgeslagen
  • Gevoelig voor koolhydraten (lastig te verwerken –> opgeslagen als vet)
  • Slaapt makkelijk
  • Lage metabolisme
  • Lastig verliezen van vet

 

Waarschijnlijk als je op deze site bent gekomen zal je gedeeltelijke in de laatste categorie vallen. Dit is de lastigste groep en daarom wil ik hier nog een speciaal artikel over maken. Welke maatregelen je het beste kan nemen om je doel te bereiken. Voor nu wat kleine tips waar je hopelijk iets mee kan.

Endomorph training/voedings plan

Val je in deze categorie dan zal je zowel op je voeding moeten gaan letten als moeten gaan bewegen. Bij je voeding is het verstandig te gaan voor voeding met veel eiwitten (proteine) en minder koolhydraten. Je lichaam kan deze beter verwerken zodat ze niet worden opgeslagen als vet.

Sporten zal je zeker moeten gaan doen. Alleen op goede voeding is het heel lastig om af te gaan vallen maar met de combinatie lukt het zeker. Ga vooral veel voor cardio en maak gebruik van het afterburn effect om er meer resultaat uit te halen. Train regelmatig en hard. Er zijn speciale programma’s om je metabolisme te stimuleren zoek deze op. Slaap niet te lang, als je er tijd voor hebt is cardio-en voor je ontbijt ook zeker aan te raden omdat je dan vooral vet zult verbranden. Ook al is het maar 20 minuten iedere dag, je zult je fitter voelen en je bent de dag al goed begonnen en dat zal je de hele dag voelen.

Niet iedereen verbrand net zo makkelijk vet als een ander, hierdoor zal je dus je programma op moeten aanpassen. Vrijwel niemand valt onder 1 categorie dus houd daar rekening mee. Aan de hand van de punten kan je vaak goed bepalen waar toe jij behoort. Maar ongeacht je lichaamstype kan je afvallen.

1 Response to "Lichaamstype bepalen"
  1. Herman zegt:

    Prima artikel, waar ik me helemaal in kan vinden, als endomorf mens. Ik moet inderdaad erg oppassen met wat ik eet, maar daarentegen kweek ik wel makkelijk spiermassa. Hier is nog een aardig artikel over dit onderwerp: http://fit4lessamsterdam.wordpress.com/2013/01/04/ken-je-lichaamstype-voor-effectieve-training/

leave a comment

CommentLuv badge