Hoeveel calorieën per dag?

Als je weet hoeveel calorieën per dag je verbrandt kan je op basis daarvan bepalen hoeveel je kan eten om alsnog af te vallen. In dit artikel gaan we kijken hoe jij daar achter komt. De hoeveelheid je verbrandt zal altijd iets afwijken maar het geeft je goed idee ervan. Er zijn altijd mensen die meer of minder verbranden dan een ander. Kom er hier achter hoeveel jij ongeveer verbrandt.

Basaal Metabolisme waarde (BMR)

Allereerst is het belangrijk om je BMR te berekenen. Deze waarde geeft aan hoeveel calorieën je per dag verbrandt als je in absolute rust bent de gehele dag. Deze is gebaseerd op je lengte, gewicht, leeftijd en gewicht. Wat je op een dag verbrandt heeft te maken met je BMR, je activiteitsfactor, gewicht, vetvrije massa (VVM), leeftijd en geslacht. Door je BMR te vermenigvuldigen met je activiteitsfactor krijg je een goed idee hoeveel je op een dag verbrandt.

Harris-Benedict formule

Gebruik onderstaande formule’s om uit te rekenen hoeveel jij in absolute rust verbrandt. Dit gebeurt door je normale lichaamsfuncties zoals ademhaling, temperatuur regeling en eigenlijk alles wat er in je lichaam gebeurd bezig te houden.

Man: BMR = 66 + (66 * gewicht in kilo’s) + (5 * lengte in cm) – (6.8 * leeftijd in jaren)
Vrouw: BMR = 655 + (9.6 * gewicht in kilo’s) + (1.8 * lengte in cm) – (4.7 * leeftijd in jaren)

Nu je je BMR weet gaan we deze vermenigvuldigen met een activiteitsfactor, want de BMR is als je de hele dag niks zou doen en dat doet niemand, hopelijk ;)

Zittend leven, geen sport –> BMR * 1.2
1-2x sport per week –> BMR * 1.375
3-4x sport per week –> BMR * 1.55
Elke dag sporten –> BMR * 1.725
Elke dag sport + zwaar werk –> BMR * 1.9

Nu weet je hoeveel calorieën per dag je verbrandt.

Katch-McArdle formule

Voor de mensen die hun vetpercentage weten kunnen beter gebruik maken van de Katch-McArdle formule deze is nauwkeurig en ook nog eens makkelijker uit te rekenen. Je bepaald je vetvrije massa, door je totaal gewicht te vermenigvuldigen met je vet percentage. Nu weet je je vet massa. Vervolgens trek je deze van je totaal gewicht af en heb je je VVM.

BMR (vrouwen en mannen) = 370 + (21.6 * VVM)

Vergeet niet om deze nog te vermenigvuldigen met je activiteitsfactor.

Hoeveel calorieën per dag?

Nu weet je hoeveel calorieën per dag jij verbrandt. Eet je komende tijd minder calorieën dan hoeveel je verbrandt dan zal je afvallen. Krijg je meer calorieën binnen dan zal je aankomen en eet je ongeveer zoveel dan zal je je huidige gewicht behouden. Het is handig om het ergens op te schrijven zodat je het niet vergeet en je zal het later nog nodig hebben.

No Comments Yet.

leave a comment

CommentLuv badge