Gewicht berekenen – lichaamscompositie

Te veel mensen zijn gefocust op hun gewicht. Terwijl het weinig waarde heeft alleen je gewicht te berekenen. Het is veel belangrijker om te kijken waar dit gewicht uit bestaat. Het gaat allemaal om lichaamscompositie, in andere woorden, hoeveel vetvrije massa (VVM) en hoeveel vetmassa heb je. Je doel bij afvallen zal daarom ook nooit moeten zijn gewicht kwijt te raken, maar vetmassa verliezen en VVM behouden of vergroten. In dit artikel gaan we er wat dieper op in.

Vet vrije massa (VVM)

Als we gaan afvallen willen we onze VVM graag behouden, het bestaat voornamelijk uit spierweefsel. De meeste mensen zijn er over eens dat een gespierd lichaam er beter uit ziet dan een vet lichaam. Het maakt je dus waarschijnlijk knapper maar het doet nog veel meer voor je.

Meer spieren zal zorgen voor een hogere metabolisme,  en daarmee zal je meer vet verbranden, zelfs als je in de zon ligt te bakken of in je bed ligt te slapen. Wil je graag afvallen, dan is het dus verstandig om ook oefeningen te doen om je spiermassa te vergroten. Het slaapt toch ook fijner, als je weet je dat je deze nacht, meer vet zal verbranden als de dag eerder?

BMI uitrekenen

Waarschijnlijk ken je ze wel, de hoogte-gewicht tabellen om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Daarnaast heb je ook nog de bekende body mass index (BMI) ook om te bepalen of je een gezond gewicht hebt.

Maar één belangrijk ding vergeten beiden, je vetpercentage. Zoals als eerder vermeld, gewicht zegt vrij weinig over iemand. Het is veel interessanter om te weten waar dit gewicht uit bestaat. Hoeveel spiermassa en over hoeveel vetmassa hebben we het nu?

Daarom wil ik niet te veel aandacht besteden aan deze tabellen/index. Gewicht verliezen is niet goed als het vooral van je spiermassa komt. We moeten dus bepalen uit hoeveel vetmassa we bestaan.

Vetpercentage meten

Het is de bedoeling bij het afvallen dat je dus je vetpercentage gaat meten en bijhouden. Maar hoeveel willen we hebben? De American Council on Exercise (*) kwam met de volgende aanbevolen percentages:

Omschrijving Vrouw Man
Essentiele vetten 10–13% 2–5%
Atleten 14–20% 6–13%
Fitness 21–24% 14–17%
Gemiddeld 25–31% 18–24%
Overgewicht 32%+ 25%+

Het gemiddelde per leeftijdgroep is verschillend, hoe hoger de leeftijd hoe hoger het gemiddelde. Dit komt onder andere doordat je metabolisme in de loop der jaren zal verlagen. Er zijn meerdere manieren om je vetpercentage te meten, enkele hiervan:

Huidplooimeting
Een goedkope manier is door middel van huidplooimeting. Je meet hierbij op verschillende plaatsen op je lichaam de dikte en op basis van een tabel die bij de meter wordt geleverd kan je dan je vetpercentage meten.

Deskundige
Bij een deskundige arts of sportinstructeur kan je vaak je vet percentage laten meten. Op de meeste sportscholen zijn deze beschikbaar.

Weegschalen
Er zijn weegschalen met een vetpercentage meting, die je dus gewoon thuis kan gebruiken. Als je wilt afvallen is het noodzakelijk om een weegschaal thuis te hebben. Bij bol.com bieden ze er meerdere aan. Dus schaf er snel één aan en begin de strijd tegen de kilo’s. :) De meningen over de weegschalen zijn verdeeld, je exacte waarde zal meestal wel iets afwijken van je echte waarde. Maar je kan wel goed je vorderingen ermee bij houden.

Als je eenmaal je vetpercentage weet kan je je VVM ook gaan uitrekenen met de volgende formule:

Vetmassa = (vetpercentage/100) * gewicht
VVM = Gewicht – vetmassa

Het is zeker nodig om je vorderingen bij te houden bij het afvallen. Dus pak een schrift (of op de computer) en begin vanaf deze week een soort logboek bij te houden. Kies een vaste dag bijvoorbeeld de woensdag en schrijf iedere week een regel met het volgende:

Datum  - gewicht – vetmassa – VVM

Het zal je ook helpen om je doel te bereiken. Weeg niet te vaak maar gewoon eens per week.

Bestel een weegschaal bij bol.com

No Comments Yet.

leave a comment

CommentLuv badge