Endomorph – Voeding en training

Als endomorph zal je de meeste moeite hebben om af te vallen. Dit komt door een lage metabolisme, waardoor ze minder calorieën op een dag verbranden dan een ander. Toch kan iedereen afvallen, enkele tips voor deze groep vind je hier.

Endomorph voeding

Endomorphs zijn meestal extra vatbaar voor koolhydraten. Houd hier dus ook rekening mee bij het kopen/maken van je eten. Zorg voor veel eiwitten en minder koolhydraten. Blijf weg van suiker. Deze veranderd vrijwel meteen in vet in je lichaam.

Verdeel wat je op een dag eet over 6-7 maaltijden. Probeer om de 2,5/3 uur wat te eten. Doordat je vaker kleinere porties eet zal je lichaam veel beter het eten verwerken. Dit zorgt ervoor dat je lichaam de hele dag bezig is en minder snel in rust stand zal gaan. Van 3x 600kcal eten zal je vetter worden dan wanneer 6x 300kcal eet, ondanks dat het net zoveel calorieën zijn.

Probeer goed op je voeding te letten, de zogeheten cheat meals kunnen veel verpesten. Zorg dus ook dat je niet meer dan één keer per week een cheat meal pakt. Niemand kan zonder ;)

Endomorph training

Doordat het voor deze groep het lastigste is om af te vallen, is alleen letten op je voeding vaak niet genoeg. Je zal ook een trainingsschema moeten gaan opstellen. Waarbij je naast cardio ook meer spieren gaat opbouwen. Dit zorgt er voor dat je meer calorieën in rust zult verbranden.

De combinatie van goede voeding en training zal er zeker voor zorgen dat jij ook resultaat gaat behalen. Dat is toch wat je wilt? Met alleen dieeten is het vrijwel onmogelijk voor de endomorph om af te vallen.

Cardio is the key. De meeste endomorphs zullen heel veel voordeel halen uit cardio. Hiermee kan je makkelijk een hoop calorieen verbranden. Doe het liefst zo vaak mogelijk minimaal 3x per week en bekijk hoe het gaat. Vaak als je vooruitgang boekt geeft dit veel motivatie om vaker te gaan.

Een uurtje minder tv kijken om te cardio-en zorgt er niet alleen voor je er beter uit gaat zien, maar ook zeker beter zult gaan voelen. Je metabolisme zal er door omhoog gaan waardoor je zelfs in rust meer zult verbranden. Begin met workouts van 30-45 minuten, maar liefst langer. Probeer daar gebruik te maken van afterburn training.

Wat kan ik nog meer doen?

Het blijft de lastigste groep maar probeer overal wat meer beweging te krijgen. Al is het maar met een wandeling. Endomorphs hebben van nature minder energie waardoor ze wel eens teveel TV willen kijken of lekker relaxen of slapen.

Probeer ook niet te lang te slapen, als endomorph blijf je vaak nog lekker liggen snoozen. Probeer er gelijk uit te komen. Het beste zou zijn als je voor je ontbijt zou cardio-en, je hebt er de hele dag een goed gevoel van. Het beste is om iemand te zoeken om samen mee te trainen. Samen sta je sterk.

Al met al, het is belangrijk zowel op je voeding te letten en een goed trainingsschema te maken om als endomorph af te gaan vallen.

No Comments Yet.

leave a comment

CommentLuv badge