Zie alle onderwerpen

Vet verbranden zonder je eigen daarbij uit te hongeren, leer je hier!

Vet verbranden zonder op dieet te gaan klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is het niet! Laten we bij het begin beginnen. Je lichaam bestaat uit vetmassa en uit vetvrije massa. Wanneer je wilt afvallen zal je doel moeten zijn om vetmassa kwijt te raken en geen vetvrije massa, welke uit onder andere spieren bestaat. Dus je doel zal moeten zijn vet verbranden en niet zozeer gewichtsverlies. Maar hoe pak je zoiets nou goed aan?

Wil je leren effectief vet te verbranden? Begin eerst met een doel!

Wanneer je in je auto stapt weet je vaak al waar je heen wilt. Met als gevolg dat je ook op die locatie aan komt. Je hebt namelijk al een doel gesteld waar je naar toe wilt. Met afvallen werkt dit precies hetzelfde.

Voordat je begint met vet verbranden is het belangrijk om een doel vast te stellen. Je kan dan bijvoorbeeld denken over hoe je er over een half jaar uit wilt zien?

- Wil je 5kg afvallen?
– Wil je 10kg afvallen?
– Wil je je vet percentage verlagen naar 20%?

Dit zijn allemaal goede doelen. Maar schrijf ze op. Als je de auto instapt en je weet niet waar je heen wilt en je maar wat rond rijdt zal je nooit je ‘doel’ bereiken. Zorg ook dat je doelen meetbaar zijn. Enkele goede doelen kunnen zijn;

- Ik zal 5kg vet verbranden in 6 maanden
– Ik zal voor de zomer een zichtbare sixpack hebben
– Ik zal minstens 3x per week gaan sporten
- Ik zal iedere dag ontbijten

Het maakt niet uit wat je doelen zijn, maar zorg dat ze meetbaar zijn. Schrijf nu je doelen op een blaadje zodat je er aan herinnert kan worden. Lees hier meer over doelen stellen bij afvallen.

Ontdek hoeveel calorieën je per dag kan eten zonder hongergevoel?

Nu dat je je doelen hebt vast gesteld en opgeschreven kan je naar de volgende stap. Het is belangrijk om te weten hoeveel calorieën je op een dag verbrandt. Aan de hand daar aan kan je bepalen hoeveel je moet eten. Zodat je niet te veel of te weinig eet. Te weinig eten? Ik wil toch vet verbranden en dus afvallen?

Waarschijnlijk de meest gemaakte fout bij het vet verbranden is te weinig eten!

Wanneer je te weinig eet zal je geen vet verbranden. Je gaat dan juist spiermassa verliezen, en dat willen we niet he? Op deze site kan je uitrekenen hoeveel calorieën je in rust verbrandt. Dit heet je basaalmetabolisme, of BMR (engelse afkorting ;) )

Bereken hoeveel calorieën je per dag verbruikt.

Onderaan de pagina dien je er nog een activiteitsfactor aan toe te voegen. We liggen immers niet de hele dag op bed, mag ik hopen? Wanneer je dus weet hoeveel je ongeveer op een dag verbrandt kan je verder naar de volgende stap. Schrijf dit ook op je blaadje met doelen.

Of gebruik deze online calculator: Calorie Calculator . Je vult hier je leeftijd, geslacht, lengte en je activiteitsfactor in. Let er op dat je hem wel op kilo’s zet. Vervolgens laat je hem uitrekenen hoeveel calorieen je mag eten voor vet verbranden. Ik zou je aanraden om eerst een tijdje de waarde aangegeven bij Fat Loss te gebruiken, dit zorgt voor de maximale behoud van spiermassa.

Wanneer je minder calorieën binnen krijgt dan deze waarde zal je afvallen. Wanneer je er meer binnenkrijgt zal je aankomen. Maar we willen afvallen dus we zullen er onder moeten gaan zitten maar hoeveel eronder ?

Lees hier meer over hoeveel calorieen je per dag nodig hebt.

Hoeveel kcal onder onderhoud voor vet verbranden?

Wanneer mensen snel willen afvallen kiezen ze er vaak voor om heel weinig te eten. Helaas zullen deze mensen op lange termijn er nooit mee afvallen. Dit is gewoon onmogelijk.

Wanneer je lichaam een tijdje heel weinig calorieën binnenkrijgt zal je metabolisme in een overlevingsstand gaan staan. Dit heeft als gevolg dat je lichaam bijna niks meer zal verbranden en wanneer er weer calorieën binnen komen zal hij deze gelijk opslaan als vet. 

Dit is ook de reden dat je weken of zelfs maanden zonder eten kan (als je maar genoeg water binnen krijgt). Je lichaam gaat steeds minder  vet verbranden waardoor je ook steeds minder eten nodig hebt. Echter wanneer je wel weer normaal gaat eten en je lichaam nog steeds zo weinig verbrandt zal je snel vele kilo’s aankomen. Het bekende ‘jojo-effect’.

Je zal daarom ook altijd moeten voorkomen dat je lichaam in deze spaarstand terecht komt. Dit kan je voorkomen door niet te weinig te gaan eten.

Een veilige manier is om 15-20% onder je onderhoud te gaan zitten. Dit is de waarde die we net hebben berekend. Dus de waarde met de activiteitsfactor mee gerekend. Wanneer je 2000 kcal zou verbranden, zou je de komende tijd 1600-1700 kcal binnen moeten krijgen (eten+drinken).

Soms is het nodig om nog iets lager te gaab, maar ga nooit meer dan 30% onder je onderhoud zitten. In dit geval dus nooit onder de 1400 kcal op een dag. Er is dan een vergrote kans dat je lichaam in spaarstand gaat waardoor je bijna niks meer gaat verbranden. Je zal dan zeker niet gaan afvallen!

Daarnaast verlies je dan vooral vetvrije massa in plaats van vet massa. Dat is iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen.

Hoeveel moet je verbranden om 1 kilo af te vallen?

Om 1 kilo af te vallen dien je 7700 kcal te verbranden. Als we zoals bij ons voorbeeld 1600 kcal binnen krijgen in plaats van de 2000 kcal, wil dat zeggen dat we 400 kcal zouden verbranden. Dit is ongeveer 12000 kcal per maand. Daarmee zou je dan 1.56 kg per maand afvallen. Vind je dat weinig klinken?

Besef wel dat het neerkomt op ongeveer 19 kg per jaar wat je zal afvallen. Dan hebben we het alleen nog maar over afvallen door onder je onderhoud te gaan zitten met calorie inname. Maar er zijn nog veel meer manieren! Binnenkort meer hier over.

Heel de dag eten, hoeveel maaltijden per dag mag ik?

Nu je weet hoeveel calorieën je binnen wilt krijgen komende tijd is het je taak om dit aantal te gaan verdelen over de dag. Hoeveel maaltijden heb je op een dag? In Nederland zijn er een hoop mensen die voor 3 grote maaltijden gaan.

Dit is iets wat ik je per direct wil afraden. Je gaat vanaf nu minstens voor 5 maaltijden per dag. Aan te raden is om de 3 uur een maaltijd te pakken. Dus eet je normaal 3 keer per dag, verdeel dit dan gewoon over meerdere maaltijden.

Je kan vaak makkelijk je avondeten in twee keer op eten. Dan warm je het gewoon op 3 uur later. Maar waarom wil ik zo vaak eten?

Door regelmatig te eten komt je metabolisme nooit in een ruststand. Hij zal altijd hard bezig zijn, waardoor je meer vet zult gaan verbranden. Je lichaam heeft ongeveer 3 uur nodig om een maaltijd te verwerken. Wanneer er te veel voedsel binnen is gekomen slaat hij het op als vet. Door om de 3 uur een kleine maaltijd te eten zal je metabolisme dus een flinke boost krijgen want hij blijft altijd aan de gang.

Een veel gemaakte fout zoals al eerder vermeld, is dat mensen te weinig gaan eten. Je snapt nu wel waarom, want je metabolisme gaat gewoon in een ruststand waardoor je weinig vet zal verbranden. Ook voorkom je door regelmatig te eten verlies van spiermassa.

Je lichaam heeft eiwitten nodig en deze blijven ongeveer 3 uur in je bloedbaan wanneer je gegeten hebt. Wanneer je na deze periode niet zorgt dat er nieuwe eiwitten binnen komen haalt je lichaam deze eiwitten uit je spiermassa. Wat dus verlies van spiermassa als gevolg heeft. Minder spiermassa zorgt voor een lagere metabolisme en dus minder vet verbranden.

Als we dan toch een hogere metabolisme willen. Hoe kunnen we dan die van ons verhogen?

Metabolisme verhogen

Door een verhoogde metabolisme zullen we meer vet verbranden. Het is dus aan te raden om te zorgen om je metabolisme te verhogen. We hebben net al gelezen dat je dat kan doen door regelmatig (om de 3 uur) een maaltijd te nemen.

Op het einde merkten we op dat verlies van spiermassa zorgt voor een lagere metabolisme. Het mag dus duidelijk zijn dat het verhogen van je spiermassa zorgt voor een hogere metabolisme.

Het is dus zeer aan te raden om krachttraining toe te gaan passen. Hierbij zal er meer spierweefsel worden aangemaakt en met meer spierweefsel zal je meer calorieën gaan verbranden, gegarandeerd.

Nu denken veel vrouwen, dat is niks voor mij want ik vind het helemaal niet mooi om breed en gespierd te zijn. Maar geloof me dat zal ook niet zomaar gebeuren. Als vrouw zijnde word je niet zo makkelijk breed en gespierd. Echter zal je zeker veel voordelen halen uit krachttraining waardoor je veel sneller strak in je lichaam zit. Dat is toch iets wat je wilt?

Wanneer je op zoek bent naar gewichten raad ik je aan om eens op www.gewichtenkopenonline.nl te kijken, hier kan je makkelijk verschillende gewichten met elkaar vergelijken. 

Wil je direct starten met vet verbranden? Download dan gratis mijn ebook met 30 afvallen tips die je direct kan toepassen. Vul linksboven je email adres in en download jouw exemplaar.

vet verbranden ebook